Vyvolaní, tentokrát žiaci

Prednedávnom ma môj virtuálny kolega Tibor Repček požiadal o vyplnenie zaujímavého dotazníka “VYVOLANÍ”, ktorým oslovil zopár veľmi zaujímavých ľudí, medzi ktorých zaradil na moje počudovanie aj potešenie i mňa.

Dotazník sa týkal využitia softvérovej ponuky, ktorá pláva na internete alebo ju máme možnosť dostať priamo do počítača pri kúpe nového stroja. Mňa myšlienka očarila a posunul ju (fú, bez zvolenie autora) deťom, ktoré momentálne učím informatiku.

Tu sú naše výsledky:

Opýtaných detí bolo 14 (niektorí chýbali), jedna trieda ôsmeho ročníka. Pri úvodnej otázke, aký operačný systém používajú, som sa pousmial. Okrem Windows-ov nič, prázdno. 50 na 50 si to rozdelil WinXP a Win7.

 

Čo sa týka používania ochrany pre počítač, bola to veľká samostatná otázka, výsledky si môžete pozrieť na obrázku vyššie. Zaujímavý je fakt, že dôverujeme hlavne dvom produktom (aj keď v tom druhom prípade

môže ísť o chybu v pochopení).

V používaní a manažovaní súborov a priečinkov jednoznačne u mladej generácie vyhral takmer 100% Prieskumník.

Podobnú odpoveď som často videl pri otázke na použitie textového editoru. Takmer výhradne je to produkt MS Office.

 

V používaní prehliadačov a “upravovačov” obrázkov to už bola mastenica medzi viacerými aplikáciami a programami. Aj pri tejto téme je vidieť “výhodu kupovania počítača so softvérom”.

Podobne by sme mohli zhodnotiť aj výsledok ohľadom zvuku. Aj keď variabilita stúpla ešte o niečo viac.

V prehrávaní a úpravou videa to tiež vybavenie počítača vyhralo nad konkurenciou, ktorú treba nájsť a inštalovať (aj keď v tomto prípade mohlo tiež v prísť k nepochopeniu zadania).

Jediná otázka, kde dominantná firma nemala zastúpenie a ani fanúšika, bola ohľadom prehliadačov internetových stránok. Tu svoje zrejme robí rýchlosť a atraktivita programu.

Trochu viac možností bolo už pri voľnejších a deťmi zrejme využívanejších programoch, hrách. Tu na plnej čiare vyhrávajú “ošúchané” starinky ako C&C, CS, GTA, WoW a veľa ďalších. Pri softe, ktorý deti používajú hlavne pre potrebu školy, mal navrch Power Point pred Purpose Games.

A konkrétny výsledok pre mňa? Hlavne zopakovať (obnoviť, nanovo prejsť) niektoré témy ľahšieho i ťažšieho kalibru. Veľa prekvapení na mňa čakalo napríklad pri ochrane počítača ako takom a odpoveď neviem, nemám vyzerá priam hrozivo. Uvedomiť si, že napriek často používaným pojmom sa deti v tomto veku ešte dostatočne neorientujú (há, tá net generácia ešte nie je tak ďaleko), čo znamená to či ono. Veľmi varovne pre mňa vyznelo aj mnou v texte často podčiarknuté využívanie softvéru ponúknutého priamo Microsoftom. Mládež si v tomto zrejme hlavu ešte neláme, tak používa, čo má. A je hlavne i na mne (nás), aby sme im otvorili dvere do sveta objavovania.

A vy ste ako na tom? 😉

6 thoughts on “Vyvolaní, tentokrát žiaci

  1. U mňa je to tak, že sa snažím byť univerzálny a ani pri vyučovaní sa nesústreďujem na jeden soft, čiže na každom svojom PC mám aj Windows i Linux (Edubuntu, Qimo). V antivíroch u mňa dominuje NOD, ale mal som skúsenosť i s Security Essentials. Prehliadač obrázkov IrfanView a gThumb; editor jednoznačne Inkscape, ale ak chcem niečo upraviť rýchlo a jednoducho tak Picasa. Pri prehrávaní videa mi stačí VLC media player a na úpravu Windows Live Movie Maker. V prehliadaní webu používam asi v poradí Chrome, IE 9, Firefox, na smartphone Operu pod Androidom.

  2. U mňa je to tak, že sa snažím byť univerzálny a ani pri vyučovaní sa nesústreďujem na jeden soft, čiže na každom svojom PC mám aj Windows i Linux (Edubuntu, Qimo). V antivíroch u mňa dominuje NOD, ale mal som skúsenosť i s Security Essentials. Prehliadač obrázkov IrfanView a gThumb; editor jednoznačne Inkscape, ale ak chcem niečo upraviť rýchlo a jednoducho tak Picasa. Pri prehrávaní videa mi stačí VLC media player a na úpravu Windows Live Movie Maker. V prehliadaní webu používam asi v poradí Chrome, IE 9, Firefox, na smartphone Operu pod Androidom.

Pridaj komentár

