Jedna, tá istá a predsa iná

Deti. Vždy iné. Momentálne také, aké sú. Ozaj, aké sú?

“Pán učiteľ, pokazili ste mi kvôli jednému zabudnutému písmenku (cháp premenná vo výraze) celý deň!” (reakcia žiaka po písomke)

“Pán učiteľ, mám zle opravený príklad (to mínusko tam jednoznačne nebolo, videl som to na vlastné oči a skúsenosť nepustí a môj svedok tiež) ja to mínusko tam mám!” (reakcia žiaka pri oprave písomky)

Asi netreba pripomenúť, že toto sa stalo na jednej hodine v rozpätí 5 minút. Otvorene. Viem, extrém. Omyl, realita. Takto “bez problémov” reaguje mládež na čokoľvek, čo ich zasiahne. Čo je mimo ich záujmu, ich netrápi.

Pred nedávnom som čítal veľmi pekný článok od Viliama Búra, ktorý sa z IT sektora rozhodol ísť učiť. Článok sa volá Od februára učím a nájdete ho na autorovej stránke http://www.viliam.bur.sk/ . Má síce tri diely a kopec písmen, ale je bohužiaľ ostro pravdivý. Okrem iných zaujímavostí v ňom hovorí o hodine, ktorá nech je akokoľvek pripravená, inak sa učí v triede B, inak v triede A.

Presne včera som si na pána Búra spomenul. Obetoval som (viacmenej tradične) kúsok svojej slobody v nedeľu a pripravil kvíz pre siedmakov, ako hravé opakovanie Afriky, jej obyvateľstva, sídel a hospodárstva. Nič zaujímavé. Normálka. Vytvorený v programe Stu´s Boxes a ak chcete, môžete si to skúsiť sami podľa tohoto návodu.

Celý natešený som prišiel do 7.A, zopakovali sme si pravidlá, rozdelili do tímov a začali hrať. Prešli sme 30 otázok bez problémov, zbierali sme body o stošesť (niektorí aj o stosedem). Záverečná otázka zamiešala poradím, víťazom sme zablahoželali a pritom zopakovali učivá pre nadchádzajúcu písomku štýlom, že každý si počas súťaže musel niečo zapamätať (často bolo počuť “Jasné”, keď sme prezradili správnu odpoveď).

Rovnako natešený a oveľa viac nadšený som vkročil o hodinu do 7.B, kde som sa chcel takisto pochváliť svojim dielom. Tu mi dalo zabrať trochu ovládnuť “dav”, veď čo, je posledná hodina. Však keď im poviem, že hráme kvíz, zmení sa nálada. HUPS! Rozdelenie do tímov trvá dlho, hádky sa stupňujú. Názvy tímov nie a nie v slušnej podobe. Po prvých (deťmi trochu neopatrne vybraných) otázkach sme sa pomaly prebojovali k stavu, že upozorňovanie napriek pokutám v bodoch nič neriešili.

Nebudem radšej písať o mojich pocitoch. Dávam len za pravdu všetkým, že šikovnosť učiteľa nezávisí len od detí, ale hlavne od nich. Nie, nebudem pomstychtivý a nevrátim im nič v zlom. Aj keď ma napadlo vrátiť sa k starému štýlu opakovania. Ja ako učiteľ som nepoučiteľný. Beriem to aj na seba, nedokázal som zaujať. Budem sa musieť zlepšiť.

6 thoughts on “Jedna, tá istá a predsa iná

  1. 🙂 Klasika… Aj keď je to niekedy ťažké, treba vnímať takéto situácie ako možnosť zlepšovať sa. Ak sa nepodarí zaujať dnes týmto, môžem to skúsiť zajtra s niečim iným. Prajem nám veľa pochopenia a ešte viac motivácie tvoriť inak a kreatívne 😉

    • Nuž, len aby sme “my kreatívci” nebúchali hlavou o stenu až moc často…alebo komu niet rady, ten nech učí…viem, sú to deti, s ktorými sa dá, pokiaľ nie sú moc napáchnuté od … (tejto spoločnosti?)

  2. peblss píše:

    Miloško, parádny článok. Obsahovo aj štylisticky. Úplne sa s Tebou stotožňujem… Držím palce hlavne v tom, aby si narážal na ľudí a deti, ktoré vedia tvoju nadprácu oceniť. Viem, že toto Ťa nezabrzdí. Ty si bojovník. Tak veľa zdaru do ďalšieho boja s dogmou, ktorá v spoločnosti platí – Učenie je mučenie. Verím, že raz zvíťazíš.

    • Ďakujem “peblss”, toto ma vie postaviť na nohy…ešte tak niečo podobné si prečítať aj od rodičov a detí, priamych aktérov…nech žijú víťazi (a tu si každý doplní podľa vlastného uváženia) 😉

  3. Souhlasím s tí, že co funguje v jedné třídě, nemusí fungovat ve třídě druhé. Ještě jsem si všimla, jak rychle třída zareaguje na náladu učitele. Můžeme se sebevíc přetvařovat, jakmile není něco v pořádku s učitelem, je třída do 5 minut na tom stejně, popř. v opozici. Jsou jako lakmusový papírek 🙂
    Děkuji za pěkné zamyšlení.

    • Aj ja ďakujem…tiež som myslel na tú myšlienku, že som ich “nakazil náladou”, ale ja som sa osobne na tú hodinu tešil a bohužiaľ, oni prirýchlo nakazili mňa…musím byť odolnejší 🙂

Pridaj komentár

