Malý Princ a kľud okolo seba

Dnes sme boli s mládežou (rozumej 2. až 9. ročník ZŠ)v divadle. Národnom. Dielo pána Antoine de Saint-Exupéry. Dielo, ktoré aspoň podľa názvu pozná každý a myslím, že objem dát tohto skvostu túto knižku radí medzi najčítanejšie. Ale o inom som chcel.

Deti boli pripravené, čo sa bude hrať. Aj v akej forme (balet). Plní očakávania sme si po menších komplikáciách sadli na svoje miesta. Začalo sa. Perfektná hudba, parádne efekty, vynikajúce výkony tanečníkov. Vedeli sme, že dielo plné metafor a pretancované baletným štýlom dá deťom zabrať. Ale veď na balet sa veľa z detí dostane tak raz, dva razy za život  zo školy a z rôznych dôvodov sa už nevrátia. Ale o inom som chcel.

Sadol som si, vypol telefón a poobzeral dookola. Plno detí, pedagógov a na moje prekvapenie aj rodičov s deťmi. Paráda, svetlá zhasli a ja som sa začal venovať umeniu. Po chvíli bola moja pozornosť narúšaná rozhovormi, opieraním nôh o kreslá, vrtením sa zo strany na stranu a pod. Vravím si, nedaj si zničiť pohodu, užívaj si. Tak som len klepkal po pleciach a jemne naznačoval slovíčko TICHO. Nestačilo. Musel zasiahnuť môj hlas. Upozornenia boli stále častejšie a hlasnejšie podobne ako moji “protivníci” (od slova protivný). Ale čo už, aj toto je moja práca. Je mi z toho smutno, že do divadla chodíme tak málo, že sa v ňom nevieme správať. Že si ho mýlime s novodobými “americkými” kinami, kde na zemi skončí všetko, čo si zákazník prinesie. Možno keby… Ale o inom som chcel.

Predstavil som si, že prídem s vlastným dieťaťom do DIVADLA!!! ako mnoho rodičov dnes a dočkám sa síce parádneho vystúpenia, ale bohužiaľ rušeného nespratníkmi. Ako by som asi reagoval? Môžu za to učitelia, ich rodičia, zamestnanci divadla, balet?

Neviem. Ale napadá mi ešte iná možnosť. To by som však nemohol byť trpezlivý pedagóg.

A tak s úvodzovkami hore ďakujem Jančimu, Filipovi, Matúšovi, Diane, Ivane a mnoho mnoho ďalším mojim žiakom, že sme si my ostatní nemohli vychutnať tento skvost len kvôli tomu, že dnešná doba nie je tolerantná. Veď keď niečo nebaví mňa, nech z toho nemajú nič ani ostatní.

A len tak mimochodom,  NÁRODNÉ DIVADLO i pani učiteľka, ktorá toto všetko zorganizovala. Vám patrí veľká VĎAKA!

5 thoughts on “Malý Princ a kľud okolo seba

  1. Kozova Magdalena píše:

    Dobry vecer,tak to ma cele mrzi,uz len kvoli tomu,ze aj JA mam na tom svoju pracu: 😦 To,ze nase deti sa nevedia spravat,o tom viem, ale aspon na takychto podujatiach,co skola pre nich spravi,by sa mohli zmestit do koze. A hlavne ked ich je viacej,tak sa opicia jeden po druhom a ukazuju sa,kto je horsi,s tym uz asi nic nenarobime. Ale aj tak Vas pan ucitel,obdivujem,za to co pre nich robite a ako sa k nim spravate!!! Klobuk dolu!!! Ja by som uz bola davno zavreta!!! Pekny vecer,Kozova

  2. Dobrý deň,
    zaujímavosťou je, že takmer pravidelne reagujú ľudia, ktorých sa to ani tak moc netýka (Miška sedela vedľa mňa a myslím, že sme boli z mála ľudí, čo sme z toho chceli mať zážitok). Ja viem, asi sa to zle číta človeku, ktorý je zasiahnutý, ale ak chceme pokročiť, komunikácia by mala byť základ. A je vidieť, kto komunikuje a ako sa správa 😉
    A ďakujem, ja sa len tak ľahko prichytiť nedám 🙂

  3. helena Tichavská píše:

    Dobrý deň,
    ako ste písal,asi poväčšine sa vždy ozvú ľudia,ktorých sa to netýka 😀 …..a je mi smutno z toho,že so to tie detváky nevážia, že sa dostanú niekam a môžu niečo vidieť iné ako kino a niekedy nezmyselné filmy……..ja síce nejako neobľubujem balet ani operu, ale keď som išla na niečo také zo školy, tak sme všetci sedeli ako päť peňazí, aj keď nás to nebavilo, ale aspoň z úcty k ľuďom ,ktorý tam vystupovali a cheli niečo tým deťom dať a ukázať.
    A preto fakt obdivujem prácu učiteľa a jeho nervy a odvahu ísť niekam s takými detvákmi. Klobúk dolu. a ĎAKUJEME.

Pridaj komentár

