3. Podprogramy v algoritmoch (v programovacom jazyku Logo alebo Pascal)

• Prečo a v akých situáciách používame podprogramy (resp. v Logu vlastné príkazy)? Uveďte motivačné príklady, ktoré vedú k použitiu podprogramov.

• Vysvetlite princíp fungovania podprogramov (volanie, parametre, návratová hodnota funkcie).

• Ilustrujte použitie podprogramu na konkrétnom algoritme.

Rozšírme slovník korytnačky, „naučme korytnačku nový príkaz“. Písanie vlastného príkazu je náročnejšie ako interaktívne programovanie v príkazovom riadku, lebo žiak nevidí okamžitú reakciu na príkazy, ktoré napíše. Má však už skúsenosti s písaním viacerých príkazov do riadka a s cyklami, pri ktorých tiež vidí vykonanie celého riadka naraz.

Prvé podprogramy píšeme jednoduché s niekoľkými príkazmi s využitím čiar a bodov. Užitočnosť nového príkazu demonštrujeme v zadaniach, v ktorých je motivácia viackrát kresliť ten istý obrázok na rôznych miestach.

Pri tvorbe zadaní pre žiakov si zvoľme nejakú motivačnú tému, ktorá poskytuje dostatok námetov na definovanie nových príkazov a ich viacnásobné použitie.

Námety tém na písanie vlastných príkazov:

  1. ovocný sad: jablko, hruška, čerešňa, iné
  2. park: listnatý, ihličnatý strom, lavička, kvet, lampa
  3. Vianoce: prskavka, hviezda, snehuliak, zvonček, iné ozdoby
  4. mapa pokladu: topografické značky

Iná motivácia pre písanie vlastných príkazov je používať ich ako diely stavebnice, ktoré môžeme použiť pri definovaní iných vlastných príkazov. Typickými stavebnými dielmi sú geometrické tvary – mnohouholníky: štvorec, obdĺžnik, trojuholník a iné.

Používaním vlastného príkazu je program kratší, prehľadnejší a jednoduchší. Mnohouholníky nakreslíme pomocou cyklu. Opakované kreslenie mnohouholníkov by preto znamenalo použiť cyklus v cykle. S vlastným príkazom sa program zjednoduší. Žiak rozmýšľa o probléme bez konkrétnych detailov, ktoré rieši podprogram.

V učebnici je veľa príkladov obrázkov, ktoré sa skladajú z mnohouholníkov:

 

Obrázok: Sektorový nábytok poskladaný z dielov a tvary do hry „Lodičky“

poskladané zo štvorcov: granát, puška, delo, lietadlo, krížnik

Vlastné príkazy sa na rozdiel od príkazov zadávaných interaktívne do príkazového riadka ukladajú do projektu. Ukladajú sa tiež pozadie stránky, tlačidlá, korytnačka (prípadne ďalšie objekty v projekte). Ukážeme žiakom ako uložiť projekt.

Vlastné príkazy editujeme pomocou príkazu uprav, skratka up. Možné problémy s editovaním vlastných

príkazov: žiak napíše do príkazového riadka hlavičku príkazu viem a meno príkazu. Príkazový riadok sa zmení

na riadkový editor na zaznamenanie tela príkazu. Výzva na začiatku riadka sa zmení z ? na >. Príkazy sa nevykonávajú, ale ukladajú do pamäte. Editovanie príkazu ukončíme posledným slovom v definícii nového príkazu: koniec. Potom otvorme editor príkazom uprav a dokončime program. Žiak naprogramuje vlastný príkaz, ale nič sa nevykreslí. Vysvetlíme, že korytnačka nakreslí obrázok, až keď zadáme meno príkazu v príkazovom riadku. Možné problémy s používaním vlastných príkazov: žiak použije vlastný príkaz v inom príkaze, avšak stavebné diely nakreslené vlastným príkazom sú v obrázku rozhádzané alebo sa nevykreslia všetky. V obrázku, ktorý používame ako stavebný diel, vyznačíme začiatočnú a koncovú pozíciu a smer korytnačky a stav jej pera na konci kreslenia. Žiakom odporučíme, aby pozícia a smer korytnačky na začiatku a na konci boli rovnaké.

Vlastný príkaz – štvorec

Učiteľ žiakom vysvetlí ako zavolať príkaz. Do príkazového riadku napíše:

? uprav “stvorec

Otvorí sa okno na definovanie príkazov. Medzi zobrazené riadky viem stvorec a koniec napíšem postupnosť príkazov, ktorými sa kreslí štvorec. Po dopísaní stlačím tlačidlo OK. Odteraz už korytnačka pozná príkaz štvorec a môžeme ho používať ako ostatné príkazy. Podobne si zadefinujeme ďalšie nové príkazy.

Učiteľ žiakov počas výkladu upozorňuje na časté chyby:

  • v príkazovom riadku najskôr uprav až potom úvodzovky “ a len jedny
  • nepoužívať podčiarovník _
  • korytnačka v novom príkaze má skončiť tam, kde začala – na pôvodnom mieste
  • upozorniť žiakov na otvorený nový projekt, kde si budú ukladať jednotlivé vlastné príkazy, ak projekt zatvorí a neuloží, príkazy zmiznú

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s